Lectio Håndbog

8.

september

2025

Header Grafik Subpage Header Grafik Subpage

Amalie får job i
nyt supportteam
i JYSK-hovedkontor

Am1 Am1

Efter to år med at sælge dyner og puder i butikken i Skanderborg har Amalie Eriksen færdiggjort sin læreplads hos JYSK. Nu rykker hun ind i detailkædens hovedkontor i Brabrand, hvor hun bliver del af et splinternyt supportteam.

Amalie Eriksen har i to år været et kendt ansigt bag disken i JYSK-butikken på Danmarksvej i Skanderborg, men nu er det slut med at sælge havemøbler og boksmadrasser.

Efter at have færdiggjort sin læreplads siger hun farvel til detailhandlen og fortsætter karrieren med et job i en helt ny afdeling, Store Application Support Team, i JYSKs hovedkontor i Brabrand. Her bliver hun del af en ekspertgruppe, der skal hjælpe, når detailkædens it-systemer går i hovedknude.

- Når it-systemet ude i en JYSK-butik driller, kan man kontakte en hotline, der hjælper frontpersonalet. Men for at optimere systemet kommer der et nyt supportteam, som kan hjælpe hotlinen, og jeg håber også at komme til at rejse ud og hjælpe med at etablere og forbedre systemet i andre lande. Jeg glæder mig bare til at komme i gang, siger Amalie Eriksen.

Det er fire år siden, at Amalie begyndte på EUX Business på SCU. Efter to år på skolebænken blev hun færdig med den gymnasiale del af ungdomsuddannelsen og fik studenterhue og eksamensbevis.

Efter en sommer med masser af studenterfester startede hun på sin læreplads i JYSK-butikken i Skanderborg, og to år senere har hun bestået sin fagprøve med topkarakter og er nu færdigudlært med svendebrev i hånden.

- Det føles rigtig godt, konstaterer hun med et kæmpesmil.

I sin fagprøve dykkede Amalie Eriksen ned i den KPI, Key Performance Indicator, hos JYSK, der handler om at sælge flere produkter per kunde under hashtagget #1mere.

- Jeg lavede en skarp sætpris på dyne og pude, designede plakater og skilte og arrangerede en eksponering i butikken, som fik salget til at stige med 220 procent. Jeg fik også brugt en masse teori fra virksomhedsøkonomi og afsætning om blandt andet spacemanagement og AIDA-markedsføringsmodellen, som jeg lærte på SCU. Det hele hang bare sammen, og ja nu er jeg klar til noget nyt, forklarer Amalie Eriksen.

For selvom hun har været helt vildt glad for at arbejde i detailhandlen, tager hun springet ind i en ny kontorverden. En del af årsagen er, at hun i starten af sin læreplads var involveret i en trafikulykke og brækkede ryggen to steder. Derfor gik hun de første fire måneder af sin læretid rundt i butikken med rygkorset.

- Det var en hård start, men der var god støtte fra ledere og chefer i JYSK. Jeg har gået til fysioterapeut og styrketræning, men jeg må bare erkende, at min ryg aldrig bliver helt så god som før bruddet, jeg er fuldstændig smadret og træt efter en dag i butik. Men jeg vil jo gerne blive i JYSK, og hvor der er vilje, er der vej. Jeg er viljestærk og ambitiøs, og selvom man har haft en detail-læreplads, kan man sagtens skifte til et job inden for handel eller kontor, fastslår Amalie Eriksen.

Ef561f02 1372 4F91 96Cf B6c81cbfe066 Ef561f02 1372 4F91 96Cf B6c81cbfe066
Am2 Am2

EUX Business består netop af de tre retninger - detail, handel og kontor – men for Amalie udelukker de tre ikke hinanden. Tværtimod. De åbner døre, bare man kæmper for det.

- Min erfaring er, at hvis man gerne vil prøve en anden retning, så skal man vise det og kæmpe for det, så kan det lade sig gøre. Man skal også være lidt stædig på en god måde. Jeg har åbent sagt og vist, at jeg gerne vil JYSK, at jeg godt kan det her, og at jeg vil noget mere, forklarer Amalie Eriksen, der skrev en ansøgning, var til samtale og landede jobbet i den nyetablerede support-afdeling i Brabrand.

Hun er glad for at fortsætte i JYSK og har aldrig fortrudt, at hun søgte læreplads i detailkæden, som ifølge jysk.dk har 3.500 butikker og webshops i 50 lande og en omsætning på 41.4 milliarder kroner i finansåret 2023/24.

- Der er et fedt fællesskab, en masse unge mennesker og skoleophold i lækre omgivelser. Der er høje forventninger til dig fra første dag, og du får ansvar. Jeg føler, at jeg har gjort en forskel for andre mennesker. Det kan da godt være, at det virker som en lille ting at sælge en hovedpude til en kunde, men hvis det betyder, at kunden får en bedre søvn og mere livskvalitet, så har jeg jo hjulpet et andet menneske, og den energi og erfaring tager jeg med videre i mit nye job, siger Amalie Eriksen.

Selvom man har haft en detail-læreplads, kan man sagtens skifte til et job inden for handel eller kontor. Min erfaring er, at hvis man gerne vil prøve en anden retning, så skal man vise det og kæmpe for det, så kan det lade sig gøre.

Amalie Eriksen

D0963af4 32Db 4Cef 9628 70B3f70596bf D0963af4 32Db 4Cef 9628 70B3f70596bf

I sin fagprøve dykkede Amalie Eriksen ned i den KPI, Key Performance Indicator, hos JYSK, der handler om at sælge flere produkter per kunde under hashtagget #1mere. Hun lavede en skarp sætpris på dyne og pude, designede plakater og skilte og arrangerede en eksponering i butikken, som fik salget til at stige med 220 procent.

Kalder 4.g'erne fra HH3A !! Vi indvier multibanen. Kom til stadionplatter 9. september kl. 9.15