Kim Lund Larsen tænker ud af boksen for at booste sine elevers humør. Under nedlukningen cykler han gerne 20 kilometer for at aflevere slikpræmier ved fordøren.
Ding-dong. Mandag ringer det på døren hjemme hos Simon Ryberg, som går i 1.t på HF.
Udenfor står hans matematiklærer Kim Lund Larsen iført lycra og cykelhjelm.
Han har cyklet hele vejen fra Stjær til Blegind, en strækning på godt 20 kilometer, for personligt at overrække en pose Haribo Stjerne-Mix til sin elev.
Simon har nemlig vundet klassens nye konkurrence ”Mandags Matematik Madness”, som skal booste elevernes humør under nedlukningen.
- Det var skidefedt, at min lærer pludselig ringede på. Jeg havde godt nok ikke regnet med, at han ville cykle helt herud med en pose slik. Men pludselig stod han der glad og smilende. Det er jeg virkelig imponeret over, at han gad bruge tid på. Han er en sjov og social lærer, og besøget var et rart og sjovt lyspunkt, fortæller Simon Ryberg på 18 år.
Herefter hopper matematiklæreren op på jernhesten og cykler de 20 kilometer tilbage til hjemmekontoret. For nylig har han igangsat en lang række sociale initiativer for sine matematikelever. Et af dem er Mandags Matematik Madness.
- Jeg oplever, at eleverne begynder at hænge mentalt med næbbet her i nedlukningsperioden, så jeg vil gerne sikre, at de ikke tager mentalt skade. Derfor sætter jeg nu fokus på den sociale del, og så må det faglige være sekundært for en tid, forklarer Kim Lund Larsen.
Mandags Matematik Madness går ud på at sparke liv og grin ind i undervisningen og dermed booste det mentale overskud.
- Første mandag skulle eleverne klæde sig ud, og de to bedst udklædte vandt en Stjerne-mix, som jeg ville overrække personligt, og tja så kunne jeg lige så godt cykle rundt. Den anden mandagskonkurrence var en dyst om at lave den bedste baggrund i Teams, men må jeg indrømme, at jeg tog bilen for at køre ud med præmien, fordi der var frost og snevejr, siger Kim Lund Larsen.
Ud over mandagskonkurrencerne har matematiklæreren også forlænget frokostpauserne med ti minutter, så eleverne kan nå at gå en tur og sende et foto fra turen. Desuden krydrer han dagen med små matematikfilm og har derudover øremærket et kvarter af undervisningen til, at eleverne kan mødes i mindre Teams-grupper og snakke sammen om alt muligt andet end det faglige.
- Hvis elevernes gode humør forsvinder, fungerer det faglige jo heller ikke. Derfor har jeg simpelthen besluttet at lave nogle drastiske ændringer for at inkludere det sociale, og det fortsætter vi med, understreger Kim Lund Larsen.
På mandag er han igen klar med en ny omgang Mandags Matematik Madness på HF, og her gælder det om at fremstille den mest pimpede papirsflyver.