Lectio Håndbog

21.

august

2024

Header Grafik Subpage Header Grafik Subpage

P4 Østjylland: SCU knækker SPS-koden på EUX og EUD

Mikronfon2 Mikronfon2
P4 Østjylland satte i går fokus på specialpædagogisk støtte (SPS) for elever på erhvervsuddannelserne. Her var vinklen, at der på landsplan ofte går for lang tid, inden støtten bevilges.

Men samtidig blev EUX og EUD Business på SCU fremhævet som det gode eksempel, der har knækket SPS-koden, så eleverne ikke skal vente på den rette støtte i månedsvis.

Uddannelsesleder på EUX og EUD Business på SCU, Else Krog, blev interviewet til P4 Østjylland. Her fortæller Else Krog om de særlige tiltag på SCU:

"Ligesom på landsplan har vi mærket en kraftig stigning i SPS-behovet på 135 procent siden 2013, og derfor har vi sat flere ressourcer af til de elever, der har brug for særlig hjælp. Både når det gælder lærerkræfter, men også administrativt for blandt andet at få søgt den hjælp, der skal bevilges til eleverne."

Et af de vigtigste tiltag er, at EUX og EUD Business holder individuelle samtaler med alle nye elever i god tid inden skolestart.

"Det vigtigste er, at vi har samtaler med alle nye elever allerede inden sommerferien og finder ud af, hvem der har behov, og hvad skal der søges om, så alt det er på plads inden skolestart i august. Dermed har vi kunnet søge inden ferien, det vil sige inden det store landsdækkende ansøgningspres, så vores elever har støtten fra skolestart. Vi finder også ud af ved samtalen, hvem der skal have en mentor, og eleven ved allerede inden skolestart, hvem mentoren er. Det betyder meget at kunne møde trygt op første skoledag."

I indslaget på P4 Østjylland forklarer Else Krog også, at SCU siden 2017 har arbejdet med SPS som et særligt indsatsområde:

"Allerede i 2017 kunne vi se, at der var et stigende antal elever med SPS-behov, og siden har vi arbejdet strategisk med det som et særligt indsatsområde, hvor vi løbende taler om, hvordan vi bedst kan gøre det inden for de givne politiske rammer, og vi sørger for at afsætte ressourcer til det, så organisationen er gearet til det. Vi har også strategisk kompetenceudvikling, for jo bedre kendskab til ex. diagnoser vi har, jo bedre hjælp kan vi give. Og det virker. Vi kan se, at elever med SPS-støtte gennemfører uddannelsen hos os i lige så høj grad som dem, der ikke har særlige behov."

International Ordblindeuge i uge 40: Lyt podcast om HF-ordblindeklasse