Pengeskabe, skattekister og en matematiklærer med pirathat og gun i bæltet. Hvem siger, at det er kedeligt at gå i skole? Og der er en mening med morskaben. Visuel matematik, hedder begrebet.
Hvornår har du sidst set en matematiklærer med klap for øjet og en flaske rom under armen? På HF sker det jævnligt, at matematiklæreren dukker op med finurlige rekvisitter i klasseværelset.
Lige nu kan du møde ham med pirathat, klap for øjet, guns i bæltet og en flaske rom ved siden af den bærbare i klasseværelset. Kim Lund Larsen går gerne alternative veje for at lære sine HF-elever om kringelkrogene i matematikkens verden.
- Jeg har nok altid søgt efter alternative måde at undervise på. For mange år siden flyttede vi rundt på flødeboller i kasser for at lære at gange med parenteser. Men den seneste tid har de visuelle undervisningsmetoder grebet mig mere og mere. Det begyndte med, at jeg læste bogen ”Teach like af pirate”, hvor en amerikansk high school lærer klæder sig ud som en berømthed i klasseværelset og laver aktiviteter, og det har inspirereret mig meget, forklarer Kim Lund Larsen.
Matematiske skattekort
Pirates of Pythagoras hedder hans seneste påfund, hvor HF-eleverne skal repetere, hvad de har lært siden sommerferien, ved hjælp af matematiske skattekort. Opgaveløsninger fører grupperne hen til pengeskabe, som kun kan lirkes op, hvis man har regnet rigtigt og dermed fået den rigtige kode.
- Visuel matematik handler om at få styr på matematikken ved hjælp af aktiviteter, som gør det håndgribeligt og synligt. Og det kan være vidt forskellige ting, som jeg selv får ideer til og udvikler, siger Kim Lund Larsen.
For eksempel har han udviklet pladsholder-bingo, som går ud på at knække koden til variabel-begrebet. Ligesom hulahopringe også er blevet brugt til at visualisere regnearter – for hvorfor er det, at minus gange minus giver plus?
Det kan være svært at forklare med ord, men med hulahopringe bliver det pludseligt synligt for eleverne, hvorfor det matematisk hænger sådan sammen.
HF-eleverne har også arbejdet med Dragon Box, som er en app til mobilen, hvor de fik lært at lave ligninger. Uden eleverne egentlig bed mærke i det, havde de i løbet af en lektion løst 100 ligninger i app’en.
Bygger oven på teorien
- I en ”almindelig” matematiktime vil man som lærer typisk forklare teorien ved tavlen, hvorefter eleverne skal løse opgaver, men det er ikke altid, at den model virker. Visuel matematik derimod er at bygge oven på teorien og opgaverne, og når der er guldbarrer i en skattekiste, får opgaveregningen også pludseligt et helt andet formål, som er sjovere, understreger Kim Lund Larsen og tilføjer:
- Når jeg klæder mig ud og gennemfører et tema, får hele klassen et matematisk sprog sammen. Når vi står over for en opgave, som er svær at løse, kan jeg sige til eleven: Kan du huske dengang, vi spillede pladsholder-bingo? Det er det, du skal gøre her for at løse opgaven.
Med den visuelle tilgang til matematikken har Kim Lund Larsen med egne ord givet sig selv et benspænd og drejet hjernen 180 grader, så aktiviteten i undervisningen er det centrale, og pensum skal lede derhen. Ikke omvendt.
- Det er en helt anden måde at tænke på, og det tager lang tid at udtænke alle de kreative opgaver og få styr på detaljerne, men det er tiden værd, for eleverne lærer forskelligt og har forskellige niveauer, så derfor er det også forskelligt, hvilke opgaver og aktiviteter, som de synes om og rykker på. Variation er vigtigt, understreger matematiklæreren med klap for øjet og guns i bæltet.
Han går allerede med nye ideer til matematiktimerne blandt andet Sænkeslagskib med grafer i stedet for skibe og Potensjagt, et brætspil om potensregnereglerne.