Trine Teglhus, der både er SCUs bestyrelsesformand og HR-chef ved SMUKfest, hoppede op på bænken ved bøgescenen og gav 3.g-elever en lektion i festival, forretning, forening, frivillighed og fællesskab.
En pragtfuld oktoberdag op til efterårsferien rykkede en stor gruppe 3.g’ere fra HHX ind i bøgeskoven for at blive klogere på, hvordan en velsmurt foreningsfestival med en omsætning på godt 270 millioner kroner drives.
Dagens underviser var SCUs bestyrelsesformand, Trine Teglhus, som til daglig er HR-chef ved SMUKfest, og desuden afviklingsansvarlig, når først musikken og antidagligdagen for alvor rammer bøgeskoven hvert år i august.
Men denne oktoberdag, hvor skoven var stille og glimtede gult og rødt i solen, tog hun undervisningskasketten på, hoppede op på bænken ved bøgescenen og gav eleverne fra Handelsgymnasiet et grundigt indblik i, hvordan det lykkes at få forretning og forening til at smelte sammen til en succesfuld erhvervsdrivende forening.
- Fem gutter fik i 1980 en god ide med noget musik og en enkelt presenning i skoven, og selvom det gav underskud, var der nogen i byen, som troede på projektet, og nu bygger vi hver sommer en festival på størrelse med en mellemstor dansk by som Køge og Fredericia med 60.000 indbyggere. Men grundværdierne lever stadig, festivalen er stadig midlet til at nå målet om det store fællesskab, forklarede Trine Teglhus, der betegner sig selv som en stor festival- og organisationsnørd.
Besøget i bøgeskoven var en del af 3.g’ernes studieretningsforløb med overskriften ’Kriser, Konflikter og Samarbejde’, hvor der i ugerne op til efterårsferien var tilrettelagt et anderledes undervisningsforløb. Trine Teglhus kom godt rundt om temaerne og fremhævede blandt andet de 18.000 frivillige og 800 frivillige ledere, som arbejder tæt sammen med de 50 fastansatte i skoven.
- ’Vi går ikke til badminton, vi går til festival’. Der er en fantastisk tradition for frivillighed i Danmark, og det skal vi dyrke og hylde helt vildt. Uden alle de frivillige, ingen festival, understregede Trine Teglhus.
Skanderborg Festivalklub er foreningen bag SMUKfest. Ud over selve festivalen består klubben af SMUKevent, spillestedet Walthers, Event Safety og SMUKfonden, der støtter sårbare unge. Festivalen har ikke sponsorer i traditionel forstand, men indgår ’legeaftaler’ med firmaer, som de kalder legekammerater.
- En foreningsfestival er modsat en kommerciel festival drevet af nogle helt andre værdier end at genere et økonomisk overskud. Vi er en non-profit forening. Vores værdier er kærlighed og rummelighed, vi skal skabe oplevelser og fællesskab. En af vores største udfordringer er de mange store, kommercielle festivalaktører fra udlandet, som gerne vil ind og have en del af det danske marked, og det er vi selvfølgelig meget opmærksomme på, sagde Trine Teglhus.
Et af festivalens store fokusområder er desuden den grønne bæredygtighed, og for nylig er der ansat en bæredygtighedskoordinator.
82 procent af affaldet fra festivalen genanvendes blandt andet de 140 tons appelsinskræller, der ender i landets biogasanlæg.
Som noget nyt indførte SMUKfest i år cirkulære krus, som kan genanvendes til nye krus.
- Ligesom SCU arbejder med FN’s verdensmål om bæredygtighed, så gør festivalen det også. Vores mål med de nye krus var at indsamle 75 procent af dem, men det lykkedes faktisk at nå op på 95 procent. Bæredygtighed betyder mere og mere for publikum, og det er også et område, hvor vi fremover hele tiden vil udfordre os selv. Vi håber for eksempel på, at vi ude i fremtiden kan knække koden til at få grøn strøm i skoven, forklarede Trine Teglhus.
De to ugers anderledes undervisningsforløb for 3.g’erne på HHX skal munde ud i en studieretningsopgave, som eleverne skriver og efterfølgende skal forsvare i december.