Michael er it-elev i IT-afdelingen på SCU
Michael Mandal, 33 år
Er ved at uddanne sig til it-supporter
hos Aarhus Tech, Data og Kommunikation,
har læreplads i IT-afdelingen på SCU
Hvad fik dig til at søge læreplads på SCU?
Før jeg begyndte på Aarhus Tech, arbejdede jeg i flere år på et lager, og der er man meget alene hele dagen, når man sidder i en truck, så jeg trængte til at komme ud blandt mennesker i et mere socialt miljø. Jeg kendte SCU og atmosfæren, fordi jeg gik på HF her for mange år siden, så da jeg så stillingsopslaget, tænkte jeg, at det ville være godt at komme tilbage til skolen og arbejde med it. SCU var den første læreplads, jeg søgte, og jeg var ret spændt på selve samtalen, fordi det var den første som it-supporter-elev. Men jeg havde en god fornemmelse.
Hvilke tanker gjorde du dig inden, du startede?
Jeg var bekymret for, om min it-viden var god nok til at arbejde professionelt med det. Og om jeg nu ville kunne gribe det professionelt an i en supporter-situation.
Hvordan foregik opstarten?
Det var ret smertefrit at starte her. Jeg fik en rundvisning, hilste på alle de andre, og så observerede jeg de andre i it-afdelingen, som var ved at gøre klar til eksamener på skolen. I begyndelsen fulgte jeg efter den anden elev i IT-afdelingen og blev introduceret til forskellige arbejdsopgaver, fx udskiftning af toner i printerne eller problemer med en projektor. Det tager lidt tid at lære udstyret at kende, og hvordan det skal vedligeholdes.
Hvordan foregår oplæring?
Når der er et it-problem, får jeg lov til selv at komme ud og kigge på det og selv prøve at finde en løsning, og den måde at arbejde på, kan jeg rigtig godt lide. Når jeg selv finder løsningen uden hjælp er det ligesom min sejr. Jeg kan virkelig godt lide at få lov til at prøve selv uden at blive holdt i hånden hele tiden. Hvis jeg ikke kan finde en løsning, kan jeg selvfølgelig spørge om hjælp i IT-afdelingen, hvor vi kan diskutere løsninger.
Når der er et it-problem, får jeg lov til selv at komme ud og kigge på det og selv prøve at finde en løsning, og den måde at arbejde på, kan jeg rigtig godt lide.
Michael Mandal
Hvilke egenskaber er vigtige at have som elev i IT?
Man skal have det okay med at blive afbrudt midt i en arbejdsopgave. For eksempel kan jeg være i fuld gang med at installere nye pc’ere ved arbejdsbordene i IT-afdelingen, og pludselig kan der komme en lærer ind og sige, at der er problemer med Airtame, som skal bruges til undervisningen i klassen, og så må jeg bare afsted og fixe det, inden jeg kan fortsætte med at installere pc’ere.
Desuden skal man heller ikke lade sig slå ud, hvis noget er svært. Det er vigtigt at vise interesse for opgaverne og yde en indsats.
Hvilke arbejdsopgaver har du?
Der er en del onside desk support, hvor jeg hjælper elever og ansatte, der kommer forbi kontoret med it-problemer. Jeg nyder virkelig desk-supporten, det føles godt at hjælpe. For den pågældende person kan det virke som et kæmpestort it-problem, og for mig virker det ikke så stort, men ved at hjælpe gør jeg en verden til forskel for et andet menneske.
Ud over desk-supporten er der opgaver med office-pakken, styresystemer, udstyr generelt, printere, opsætning af computere, guide-skrivning og set-up af to-faktorgodkendelser.
Vil du anbefale andre at blive elev i IT?
Ja, jeg er blevet taget godt imod, og der er en plan, som løbende bygger viden og opgaver på, hvilket er positivt. Når jeg er færdig med elevtiden, vil jeg helt klart savne kollegerne og det positive arbejdsmiljø på skolen.
Hvad har du fået ud af at være elev i IT?
Personligt er jeg blevet bedre til at snakke med folk, både generelt med small talk og i forhold til it-relaterede problemer. Dermed kan jeg også yde en bedre support. Jeg er jo nok den indadvendte type, som godt kan lide at fordybe mig, og det er der også plads til i IT. Jeg kom fra et indadvendt job på et lager, så det har været godt for mig at være elev på SCU, hvor jeg er blevet lidt mere udadvendt og bedre til at snakke med alle mulige forskellige.
Hvad skal du lave, når læretiden er slut?
Jeg vil gerne have et job som it-supporter – og meget gerne med en masse desk support, hvor jeg kan hjælpe folk på stedet. Der må også gerne være lidt online support, hvor jeg sidder med computeren foran mig og hjælper folk.
"Personligt er jeg blevet bedre til at snakke med folk, både generelt med small talk og i forhold til it-relaterede problemer. Dermed kan jeg også yde en bedre support. Jeg er jo nok den indadvendte type, som godt kan lide at fordybe mig, og det er der også plads til i IT. Jeg kom fra et indadvendt job på et lager, så det har været godt for mig at være elev på SCU, hvor jeg er blevet lidt mere udadvendt og bedre til at snakke med alle mulige forskellige." Michael Mandal