

Diana Popa og Oana Bucur fra Rumænien er så nysgerrige på det danske undervisningssystem, at de er taget til Skanderborg for at følge hverdagen på SCU. Målet er at blive klogere på, hvordan danske elever opnår et højt fagligt niveau i engelsk.
Diana Popa og Oana Bucur nyder gåturen fra Skanderborg midtby langs med søen og gennem skoven op til SCU. De to engelsklærere fra Rumænien er på job-shadowing hele ugen og har lejet en lejlighed i centrum.
Deres mission er at observere, hvordan lærerne på SCU griber undervisningen an i praksis, hvilke styrker og udfordringer dagligdagen byder på, og ikke mindst kapre en masse gode ideer til at tage med hjem og implementere i de rumænske klasselokaler.
Ønsket om job-shadowing opstod, da Diana Popa sidste år besøgte en veninde i Danmark.
- Jeg opdagede, at danskerne generelt er meget dygtige til at tale engelsk og blev nysgerrig på, hvad der ligger til grund for det høje niveau, og besluttede, at det måtte jeg til bunds i. Så Oana og jeg satte os for, at vi ville opleve det danske skolesystem indefra, og min veninde satte os i kontakt med SCU, siger Diana Popa, der ligesom Oana Bucur underviser unge i engelsk i byen Bacǎu i den nordøstlige del af Rumænien.
Deres besøg i Skanderborg er en del af EU-programmet, Erasmus+, som støtter læringsmobilitet og internationalt samarbejde inden for hele uddannelsesområdet. I løbet af ugen på SCU har de fulgt lektioner på flere forskellige ungdomsuddannelser både HF, HHX og HTX, ligesom de selv har prøvet kræfter med at undervise de danske elever.
Med egne ord har de suget en masse inspiration til sig, notesblokkene er spækket med notater og gode ideer til klasselokalet i Rumænien.
- En af de vigtigste observationer er, at danske elever læser originale, engelske tekster. Altså tekster, som ikke er tilpasset undervisningen. I Rumænien derimod bruger vi ikke de originale tekster. Grammatikken og sproget er omformuleret i de tekster, som eleverne bruger, forklarer Oana Bucur og Diana Popa, som også er begejstrede for brugen af dobbelt-lektioner på SCU.
Inspireret af dobbelt-lektioner og gruppearbejde
- Vi kan se, at dobbelt-lektionerne virker ret godt. De giver tid til først at gå i dybden med de engelske tekster fælles i klassen, og derefter er der plads til gruppearbejde, hvor eleverne kan diskutere og reflektere. Den mulighed har vi ikke i Rumænien. For det første varer en lektion 50 minutter, så vi skynder os igennem teksterne uden rigtig at tage dem ordentligt ind. For det andet har vi ikke de fysiske rammer til gruppearbejde. Vi har ingen fællesarealer, sofagrupper og den salgs, forklarer Diana Popa og Oana Bucur, der har henholdsvis 23 og 19 års erfaring med at undervise unge i engelsk i Rumænien.
Derudover har de to rumænske lærere bidt mærke i den danske måde at gå til eksamen på, som er væsentligt anderledes i forhold til Rumænien.
- Vi er vant til skriftlig eksamen a la multiple choices med afkrydsningsfelter, hvorimod eksamen på SCU fokuserer mere på indhold, cases og analyse. Samtidig fokuseres der på måden at kommunikere og fremlægge på, og eleverne har for eksempel talekort med til de mundtlige eksamener. Dét er virkelig en fremgangsmåde, som inspirerer os, og helt sikker noget vi kan lære en masse af, understreger Bucur og Diana Popa.
Omvendt har de rumænske undervisere også observeret nogle områder, hvor SCU kunne lade sig inspirere af Rumænien. Det gælder eksempelvis brugen af bøger, papir og blyant.
- De danske elever bruger primært computer, hvorimod de rumænske elever primært bruger bøger og papir, ja selv de skriftlige eksamener foregår med pen og papir. Forskning viser, at elever kan have stor glæde af at skrive i hånden, fordi det hjælper med at fokusere og forstå, og informationerne lagrer sig i længere tid. Efter ugen i Skanderborg tror vi, at elever generelt vil have størst gavn af at kombinere computeren og papiret. Vi så det for eksempel i engelsktimen med Niels Svane på HHX. Han havde lavet et supergodt forløb med tekster på papir, hvor der blev gået i dybden og streget ud og skrevet noter på papir, og efterfølgende skulle der besvares spørgsmål på computeren. Det virkede som en perfekt balance, konkluderer Oana Bucur og Diana Popa.
Desuden er de to undervisere blevet inspireret af de mentor-ordninger, som SCU tilbyder på de forskellige ungdomsuddannelser. Mentor-ordningen findes ikke i Rumænien.
Begejstret for mentor-ordning
- Det er så inspirerende at opleve, at der er en voksen, som eleverne kan tale med. En, der lytter og guider. Det er ekstremt hjælpsomt. I Rumænien derimod findes den slags ordninger ikke. I stedet giver vi karakter for god opførsel. Hvis man får under karakteren 6 i opførsel, skal man gå hele skoleåret om, forklarer de to rumænere.
Efter weekenden rejser Oana Bucur og Diana Popa tilbage til Rumænien, og det er magtpåliggende for dem at takke SCU.
- Vi er så taknemmelige for alt, hvad vi har oplevet og for den måde, vi er blevet taget imod på. Alle har været så venlige og imødekommende. Det har været en eye-opening oplevelse. Meget inspirerende og brugbart, understreger de.
Vi kan se, at dobbelt-lektionerne virker ret godt. De giver tid til først at gå i dybden med de engelske tekster fælles i klassen, og derefter er der plads til gruppearbejde, hvor eleverne kan diskutere og reflektere. Den mulighed har vi ikke i Rumænien. For det første varer en lektion 50 minutter, så vi skynder os igennem teksterne uden rigtig at tage dem ordentligt ind. For det andet har vi ikke de fysiske rammer til gruppearbejde. Vi har ingen fællesarealer, sofagrupper og den salgs.
Diana Popa og Oana Bucur