

HF på SCU i Skanderborg er landets bedste HF til at give sine elever et fagligt løft, viser en ny analyse fra tænketanken CEPOS.
HF i Skanderborg er danmarksmester blandt HF-ungdomsuddannelser i at udvikle eleverne fagligt. Det viser en dugfrisk analyse fra den uafhængige tænketank CEPOS, som har undersøgt undervisningseffekten på danske gymnasier på baggrund af tal fra Børne- og Undervisningsministeriet.
- Det er et fantastisk flot resultat, som vi er meget stolte over. Resultatet er et produkt af det kæmpestore pædagogiske arbejde, som lærerne yder, og samtidig viser det, at eleverne tager godt imod undervisningen og selv gør en stor indsats, siger Poul Baier, rektor på HF, som er en del af SCU på Campus Skanderborg.
Analysen fra CEPOS viser, at HF i Skanderborg er bedst blandt landets HF-ungdomsuddannelser til at løfte sine elever til et bedre karaktergennemsnit – og tredjebedst blandt alle gymnasiale uddannelser i Danmark.
Helt præcist er HF-elevernes gennemsnitlige afgangskarakterer i Skanderborg 0,5 point højere, end man kunne forvente ud fra elevernes sociale baggrund - og den bedrift kan ingen andre HF-ungdomsuddannelser i Danmark matche, konkluderer Center for Politiske Studier, CEPOS.
- Vi har meget dygtige og engagerede lærere, og så excellerer vi på SPS-området. Det vil sige, at vi er rigtig gode til at støtte elever med forskellige udfordringer. Vi har en klar strategi om, at de elever især skal have hjælp i den ordinære undervisning for eksempel med at komme i gang, holde fokus og nå i mål, forklarer HF-rektor Poul Baier og tilføjer, at det skaber bedre forudsætninger for, at undervisningen kan lykkes for alle elever.
- Vi gør os umage med at have øje for, hvem eleverne er som mennesker, og ikke kun hvad de kan fagligt, og vi prøver hele tiden at justere vores måde at gribe tingene an på, for unge mennesker i dag er anderledes end for bare fem-ti år siden. Man taler ofte om, at unge skal være skole-parate. Men er vi som skole også unge-parate? Vi er meget bevidste om, at verden også drejer den vej rundt, siger Poul Baier.
Han ser det desuden som en stor styrke, at SCU er organiseret, så skolens forskellige uddannelser og deres lærere kan fokusere på det, de gør bedst.
- SCU er jo en campus-skole med flere ungdomsuddannelser og voksenuddannelser under samme tag, og vi fungerer rigtigt godt sammen. Men hver uddannelse på SCU styrer i vid udstrækning sit eget område. På HF har vi derfor et lærerteam, som er fuldt ud dedikeret til at skabe den bedst mulige HF. Det giver arbejdsglæde, og det gør en forskel for eleverne, som kan mærke, at de har hele vores fokus. At der faktisk ikke er noget andet, vi hellere vil, og det tror jeg, er en væsentlig forklaring på det gode resultat, understreger Poul Baier, som nyder at opleve den store, faglige udvikling, som eleverne gennemgår i løbet af de to år på HF.
- Fagligt udvikler de sig helt enormt. Især når de skal skrive SSO, den Større Skriftlige Opgave, hvor de går i dybden med fag og metode. Her er det som om, det hele begynder at samle sig, og de løfter sig fagligt. De finder ud af, at de godt kan, og selvtilliden vokser.
Ud over at være Danmarks bedste HF målt på løfteevne, er HF på SCU - Ifølge analysen fra CEPOS - tredjebedst blandt alle ungdomsuddannelser i Danmark til at løfte sine elevers faglige niveau, kun overgået af Deutsches Gymnasium für Nordschleswig og CELF Merkurs Plads Gymnasier.


Man taler ofte om, at unge skal være skole-parate. Men er vi som skole også unge-parate? Vi er meget bevidste om, at verden også drejer den vej rundt.
Poul Baier