Mario Yúfera Martínez er til daglig gymnasielærer i fysik/kemi i Valencia. Lige nu besøger han SCU for at hente inspiration og blive klogere på det danske undervisningssystem.
Genbrug, affaldssortering og navnekasser til mobiltelefoner.
Mario Yúfera Martínez har i løbet af ugen fundet masser af inspiration, som han vil tage med tilbage til skolen i Valencia. Hver dag har han blogget om sine oplevelser og de nye ideer, der er poppet op i løbet af hans såkaldte job-shadowing på SCU.
- Jeg har taget billeder med mobiltelefonen, og om aftenen har jeg skrevet et indlæg på bloggen og lagt billederne ud. Jeg kan virkelig godt lide atmosfæren på skolen, her er rart, og omgivelserne inviterer til læring og fordybelse. Den nye tilbygning ligner slet ikke en skole, jeg stod faktisk foran døren ind til et klasseværelse uden at opdage, at det var en dør, forklarer Mario Yúfera Martínez.
Hans besøg er en del af EU-programmet, Erasmus+, som støtter læringsmobilitet og internationalt samarbejde inden for hele uddannelsesområdet.
- - Jeg er imponeret over det fokus, som SCU har på bæredygtighed, genbrug og recycling. Især affaldssorteringssystemet gør indtryk. Det er smart, at der er bokse til forskellige typer af affald overalt på skolen, også i alle klasseværelser, så det er nemt for eleverne at bruge, og det er helt klart en af de ideer, som jeg tager med mig hjem, siger Mario Yúfera Martínez.
I løbet af ugen har han blandt andet fulgt undervisningen i kemi og engelsk på SCU, og ud over de faglige indtryk er han blevet inspireret af den måde, som elevernes mobiltelefoner opbevares på i undervisningstiden.
- Det er smart med specielle navnekasser, som eleverne kan sætte deres mobiltelefoner i, inden undervisningen begynder, så jeg har selvfølgelig taget billeder og blogget om det og tager ideen med hjem, siger Mario Yúfera Martínez og fortsætter:
- Det har været sjovt at opleve, hvordan faget kemi er universelt, for selvom jeg ikke forstår dansk, så forstod jeg jo tallene, formularerne og billederne, som Mads brugte i sin undervisning, og vores måde at gribe undervisningen an på er faktisk ret ens i de to lande. I engelsktimen med Niels kunne jeg rigtig godt lide hans måde at fortælle historier på. Jeg blev faktisk helt grebet af dem, så jeg må hjem og øve mig.